Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Chantal - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Chantal - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Chantal

09 November 2014 | Thailand, Chiang Mai

Ik ben alweer twee weken in Chiang Mai. De dagen vliegen hier voorbij. In eerste instantie zouden wij 1 project per dag doen (alleen in de middag). Ik vond dat een beetje weinig en nu ga ik elke ochtend samen met twee andere Nederlandse meisjes (Tanja en Kirsten) naar een ander weeshuis. Elke ochtend gaan wij naar een weeshuis met 6 kinderen, 5 hebben een handicap (verlamd, autistisch, blind en/of benen die amper werken). Ze komen alleen buiten als wij er zijn. We gaan met ze wandelen, spelen, eten en drinken geven en helpen ze met fysiotherapie.

In de middag gaan we (Tanja, Kirsten en ik) naar een Children's home met 65 kinderen van drie tot zeventien jaar. Sommige kinderen hebben nog ouders en krijgen zo'n 100 baht per maand om iets te kopen (3 euro). De kinderen gaan elke dag naar school tot 3 en na hun tijd in het weeshuis gaan ze naar Highschool. Alles wordt gesponsord. De kinderen zijn Christelijk (iets wat niet heel veel voorkomt in Thailand). Er staat ook een kerk op het terrein.

Afgelopen donderdag hebben we mijn verjaardag in het Children's Home gevierd. Ik kreeg heel veel happy birthday kaarten en ze hebben voor mij gezongen. Ik heb koekjes getrakteerd. Tussen de middag hebben we koffie gedronken met een glutenvrij gebakje:)!! 's Avonds was er het Loi Krathong festival. De mensen vragen de rivier om vergeving voor al het slechte wat zij erin gooien. Overal gaan lantaarns de lucht in, een heel mooi gezicht. Zodra de lantaarn de lucht in gaat, mag je een wens doen. Vrijdag hebben Kirsten en ik twee lantaarns gekocht en samen met de kinderen de lantaarns lucht in laten gaan. Ze stonden te springen van blijdschap. Ze zagen elke avond lichtjes in de lucht maar hadden zelf niets. Ook hebben wij een groot springtouw gekocht voor de kinderen. We hebben super veel lol gehad.

Vandaag hebben Kirsten en ik een kookcursus gehad. Het was heerlijk! We hebben een voorgerecht gemaakt (cashewnoten met kip), toen springrolls (soort van loempia), soep (kokosnootsoep), een rode curry en fried banana met ijs. Vooral de fried banana was heerlijk!! We kregen ook een receptenboek mee.

Vanmiddag hebben wij 43 pannenkoeken gebakken voor als avondeten voor de kinderen morgen. We eten vaak met zeven kleine kinderen vanaf drie/vier jaar. De kinderen eten super veel. Ze eten namelijk alleen ochtend en avondeten. Zelf kopen ze af en toe wat als ze geld hebben. We willen daarom morgenavond iets lekkers voor ze maken. De kinderen hebben zo weinig en zijn zo blij met elk klein dingetje. Ik wil ook een bal voor de jongens kopen. De jongens hebben niets om te doen en hangen een beetje rond. De kleinere jongens vinden het heel leuk om mee te doen met touwtje springen.

Verder ga ik af en toe naar de sportschool, yoga en naar het zwembad. Het Thaise eten is ook heerlijk! Gelukkig heb ik een receptenboek en kan ik thuis straks ook gerechten maken.

• 09 November 2014 - 14:07

Ton:

Mooi verhaal weer, Chantal. Top dat jullie zoveel doen voor die kids daar, ik weet zeker dat ze dat ontzettend waarderen! Je realiseert je dan eens te meer dat niet alles vanzelfsprekend is in de wereld, zeker niet voor de kinderen in die weeshuizen. Ben super trots op je, dan je je hiervoor inzet. De andere meiden de groeten en ik spreek je snel weer! xx

• 09 November 2014 - 21:45

Priscilla:

Wauw wat mooi om je verhalen te lezen en de foto's te zien van je reis....en wat gaaf dat jullie je zo inzetten voor de kinderen daar!!
    Geniet ervan en doe vooral heel veel onvergetelijke herinneringen op.....
    veel liefs xxx

• 10 November 2014 - 09:39

Marian:

Hoi Chantal! Ik hoop dat je al die lekkere recepten mee naar huis neemt, dan kunnen wij ze ook eens uitproberen. Het klinkt heerlijk! En zo te zien doet alles je goed, want je ziet er echt ontspannen uit. Die Ladyboys heb ik afgelopen zaterdag ook in Amsterdam gezien tijdens een rondleiding op de wallen, haha. Bijzonder mooie 'vrouwen' met wat extra's in hun bikinibroekje ;-). Veel plezier nog daar! Groetjes van ons allemaal.

• 11 November 2014 - 18:52

Joke Van Leeuwen:

hoi chantal,wat een mooi verhaal weer!en leuk wat jullie met en voor die kinderen doen,en de foto,s zijn erg leuk!groetjes.

• 12 November 2014 - 16:33

Toon.en El:

Hioi Chantal. Wat een mooi verhaal heb je weer in elkaar gezet, prachtig wat julliedaar doen voor deze kinderen .leuk het contact met Tanja en Kirsten , voor de kinderen gaat de hemel open ,die maak je nog blij met twee ballon lantaarns. Het eten en de gezondheid gaat zo als we lezen goed. Als je ooit nog eens op je eigen boerderij komt te wonen dan ga jij de lekkerste dingen voor ons op tafel zetten met als toetje voor opa ,fried Banana met ijs.super wat je allemaal mee maakt en ook doet .ieder een is trots op je en wij ook ,het pittige wat je altijd al had ,Op school ,je werk enz laat je nu ook zien aan ons.chantal geniet van elke dag gauw tot horen en zien..veel liefs opa en oma ijmuiden denk aan ons wij wij denken aan jou.groetjes aan iedereen hoi wijffie.

• 14 November 2014 - 09:52

EBS:

Onze eigen Floortje Dessing is de wereld aan het veroveren. Wat een verhalen joh! Iedere keer is het toch weer smullen. De wetenschap dat jij daar zit en wij hier zorgt toch wel met enige regelmaat voor een vorm van een krachtige jaloezie. Hou vol! Keep up the good works en laat alles en iedereen maar een poepie ruiken. Waanzinnig joh...... Doei EBS.

• 21 November 2014 - 18:13

Oma:

Lieverd wat fijn dat ik vanmiddag je lieve gezicht zag, heb veel bewondering voor jou. Maar als het je teveel wordt kom dan maar gauw naar huis. Heelveel mensen missen jou. Veel plezier in het weeshuis en maak er wat van. Kus Oma